pondělí 22. června 2015

Schůzka s Andaluským přítelem

Abych pravdu řekla, nečtu thrillery. Nečtu ani detektivky, horory ani nic podobného. Ale pro jednou jsem si řekla, že by stálo za to okusit vody neznámé. Po příjemném překvapení v podobě Volání kukačky jsem se vrhla na poněkud těžší kalibr a to Andaluského přítele od  Alexandera Soderberga(nevím jak udělat ty dvě tečky nad o, tak mi to prosím promiňte). Po úvodním zděšení a nevyslovené otázce - proč to vlastně čtu, když mi střílení a násilí nic neříkají - jsem byla chycena do spárů vrstevnatého spletitého příběhu s vynikajícími detaily. Má cenu si počkat i na ostatní díly trilogie?

zdroj:zde
      Andaluský přítel je prvotinou švédského spisovatele Alexandera Soderberga. Já vím, že severské
detektivky a thrillery jsou momentálně na výsluní, nic jsem nečetla, tak nemůžu porovnávat.
       V první čtvrtině se  čtenář může poněkud ztratit. Rozvětvenost různých střípků situací, které spolu zdánlivě nesouvisí, může mást. S každou další stránkou jednotlivé situace vzbuzují zvědavost a neblahé tušení.Celý děj uvádí akční scéna, která následně se změní v retrospektivní skládání jednotlivých pohledů. Jak jsem se dozvídala částečky informací o Hectorovi Guzmánovi, gangsterovi a jeho skupině, Jensovi, který pašoval zbraně, Gunille a kriminálce, stejně jak labilní Lars jsem pochopila strukturu  a význam jednotlivých příběhů. Chaos postav začala spojovat osoba Sophie. Sophie je zdravotní sestřička a vdova se smyslem pro spravedlnost a nutkáním pomáhat. Ta se chtě nechtě se stala součástí vyšetřování a nebylo cesty zpět. Nikdo není nevinný a ani dobrý či špatný. Natož policie.
     Na celém příběhu mě bavily přibývající detaily, které nehrály nijak velkou roli. Avšak dokreslovali lidskost postav a  tak jsem přistoupila na Soderbergovu hru.
     Převládala tam bílá, až tlumeně vínový obraz, reprodukci díla malíře Marka Rothka, kterého měl Jens velmi rád.
Některé obraty mě opravdu dostaly!
     Nakonec Aron vytáhl závěsný stromeček Wunderbaum s vanilkovou vůní, sundal z něj plastový obal a stromeček pověsil do sprchy. "Měl by ses do toho pustit dřív. než začne smrdět,"poradil mu Aron.
Za další klad Andaluského přítele považuji skutečnost, že nešlo o to kdo, co udělal. Ale hlavně proč se děje. S každou stránkou jsem nabývala stále jasnější představy až mi závěr nepřišel překvapující. Spíše uspokojující mé očekávání. Andaluský přítel mi přišel jako skvělý první díl série. Kdyby stál jako samostatný thriller, byl by pro mne zklamáním. 
     Co mi ze začátku vadilo,byl možná až zbytečně  komplikovaný a rozmělněný začátek knihy. Mnoho postav a nesourodý obsah jejich linií. Někoho to může i odradit od dočtení. Když jsem se prokousala začátkem, překvapil mě celková čtivost a charaktery postav.
     Rozhodně si počkám na následující díly abych zase dál poodhalila osud Sophie, která pro mne představuje zvláštní postavu, s kterou jsem se zatím nesetkala. A mohu tedy doporučit.

Hodnocení:
3,5/5
(nechávám si bodovou rezervu na další díly)
Údaje o knize:
SÖDERBERG, Alexander. Andaluský přítel. 1. vyd. Brno: Host, 2013, 505 s. ISBN 978-80-7294-820-8., překlad Kašparová Martina

Žádné komentáře:

Okomentovat