úterý 28. července 2015

Vyvážená jednohubka podle Burberyové

Na Pochoutku, prvotinu od Muriel Barberyové, jsem narazila při návratu z vandru. Chtěla jsem se odměnit a ještě na nádraží ve Valmezu jsem neodolala a prozkoumala Levné knihy.  
Pochoutka mě zaujala na první pohled. Krásná jednoduchá, ale osobitá obálka mě oslovila už od dveří. Když jsem zjistila, že je to kniha od autorky Z elegancí ježka a k tomu za naprosto směšnou cenu, nebylo co řešit. Pochoutka je poněkud tužší sousto než ježek. Jestli vám sedne, záleží na vaši chuti a schopnosti vychutnávat. Jak sedla Pochoutka mě?
Zdroj: zde
        V hlavní roli Pochoutky stojí věhlasný kritik, který i na smrtelné posteli si nedokáže odpustit pomyšlení na ta nejlepší sousta. Příběh se skládá stejně jako slavnostní tabule s několika vytříbených chodů. Krátké myšlenkové monology jsou koncentrovanou podobou hrátek se slovy a slovními spojeními. Stejně tak, jak se prezentoval po celý život sebevědomý arogantní velikán se smyslem pro chuť, detail a vyváženost. Jeho gurmánské výlevy hledají onu jedinečnou, nejlepší chuť, kterou v životě zažil. Hledá poslední chuťovou slast než se setká s jistou smrtí. 
Jeho sobecké výlevy, jsou střídány s myšlenkovými náhledy lidí z jeho okolí na jeho osobu. Tyto vsuvky jen povětšinou potvrzují, že jako člověk nestál za moc oproti jeho pozici génia gurmánských kritiků. 
       Při čtení této krátké knihy, člověk musí odhodit jisté očekávání, jinak bude zklamán. Hlavně pro ty, kteří četli stejně jako já S elegancí ježka.  S elegancí ježka, je jedna s nejlepších knih, co jsme četla a co mě rozplakala. Zatímco Pochoutka citovou rovinu odbývá a stroze a arogantně komentuje jednotlivé vzpomínky. Bez náznaku zápletky, bez napětí, bez zvratů. 
       Zato však oplývá neskutečně perfektní prací se slovy. Kdy každé slovo má své místo a rezonuje v chuťových pohárcích. Před očima se mi barvitě objevovaly obrazy, z kterých mi téměř tekly sliny. Slovní spojení mi nahrazovali fotografii i konkrétní viditelné jídlo. Fantazie nezná hranic. 
       Když si uvědomím, že se jedná o prvotinu, tak tleskám. Musím uznat ale, že není pro každého.  Mě samotné trvalo, než se mé dojmy a názor na tuto knihu uležel a vstřebal. Na jazyku mu ale ulpěla chuť pomerančového sorbetu, čerstvého chleba a možná taky lehoučkého moučkového cukru na dně sáčku.
Hodnocení:
3/5
Údaje o knize:
BARBERY, Muriel. Pochoutka. 1. vyd. Brno: Host, 2009, 126 s. ISBN 978-80-7294-325-8.



2 komentáře:

  1. Tohle vypadá skvěle :) Mám ráda hru se slovy a nakladatelství Host je pro mě svým způsibem záruka kvality, takže se po knize mrknu - díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím, že obálka je velmi osobitá a není divu, že ti kniha padla do oka :)

    OdpovědětVymazat