středa 8. dubna 2015

Roční bilance čtení 2014/15

Možná se může zdát zvláštní, že dělám roční bilanci v dubnu,ale je to tak. Ne proto, že bych nekonečně odkládala sepsání, ale protože již šestým rokem mi knižní rok začíná 5. dubna. V roce 2009  5. dubna jsem se rozhodla, že by nebylo od věci vést si čtenářský deník. Nebo respektive stručnou evidenci, přečtených knih. Přece jen na recenzování každé knihy, kterou jsem četla, jsem moc pohodlná. A upřímně některé knihy, které jsem v minulosti i té celkem blízké četla si takovou pozornost nezaslouží.
Vzhledem ke státnicím v loňském roce jsem čtení dost zanedbávala. Přece jen ta kvanta informací, která se snažila vměstnat do mojí hlavy, vytlačila veškerou chuť cokoli číst.
Následně však jsem přečetla knihy z různých oblastí a zaměření a z pár tipy na čtení bych se s vámi chtěla podělit.

Aniž bych záměrně knihy počítala, povedlo se mi vybrat přesně 10 knih.
1.Cizojazyčná literatura
CORALINE - Neil Gaiman.
 Coraline jsem objevila v ošumělém bazaru v Packhamu v Londýně(mimochodem můj první výlet, kdy jsem letěla). Spolu s Harry Potterem 1 a 2 mi dělá společnost do teď. Musím se pochválit, protože jsem zvládla ji přečíst prakticky bez slovníku. Ze začátku chvilku a pak jen občas slovíčko sem, slovíčko tam. S angličtinou se moc nekamarádím, tak bych si za to zasloužila bludišťáka! i přes to, že Neil píše poměrně jednoduše, vřele doporučuji těm, co začínají s četbou v originále. Neil Gaiman si mě omotal kolem prstu a stal  se během roku jedním z mých favoritů.
 Hodnocení: 5/5 
2. Dlouho odkládaná kniha
FARAONŮV PÍSAŘ - Alexej Pludek
Knihu jsem si toužila dlouho přečíst, ale odrazovala mě podobnost s Egypťanem Sinuhetem od Miky Waltariho(Sinuhet je můj oblíbenec, a Nefernefernefer bytosně nenávidím, hadici!) popřípadě Taitou z Řeky bohů od Wilbura Smithe( další knižní favorit, ano i já měla egyptské období!). Chvíli mi trvalo než jsem se se stylem psaní a táhlým vyprávěním sžila, ale ve výsledku mě až tak nenadchl jako Sinuhet, rozhodně však stojí za přečtení i s ohledem na čtení českých autorů.
Hodnocení: 3/5
3. Naučné
MALÉ DĚJINY FILMU - Jarek Kupsc
Malé dějiny jsem sice nedočetla, ale s úsměvem jsem se vzdělávala humorným, zkratkovitým způsobem o filmech, od jejich počátků.
Hodnocení: 5/5
EKONOMIKA HOLLYWOODU - Edward Jay Epstein
Tuto knihu jsme měli jako povinnou,  ale rozhodně nelituji, že se mi dostala do rukou. Nahlédnutí na financování hollywoodské produkce vs. nezávislého filmu mě zvedlo ze židle. Doporučuji všemi 10!
Hodnocení: 5/5
PODIVNĚJŠÍ NEŽ RÁJ - Geoff Andrew
Kniha nabízí přehled tvorby amerických nezávislých režisérů od Lynche po Tarantina. Hodně mi pomohla zmapovat celou oblast a také absolvovat zkoušku Současného filmu.
Hodnocení: 5/5
4. Komiksy
MACANUDO - Ricardo Liniers
Macanudo stripy jsou skvělé a nepřekonatelná jednička loňského roku! Postřehy ze života, fantaskní výplody jeho hrdinů včetně pana Olivy a citlivého robota, mě baví Manacudo není jen jedno, ale již asi tak 8 přeložených a 13 v originále.  Doufám že pan Liniers a jeho králičí alter ego bude stále tvůrčí a každý rok těšit nejen mě.
Hodnocení: 6/5 
SANDMAN, KRAJINA SNŮ - Nail Gaiman
Sandman je legenda a konečně se mi dostal do rukou. Už se těším až se mi do ruky dostane úplně první díl a já budu moci začít hezky od začátku!
Hodnocení: 5/5

5. Romány
AMERIČTÍ BOHOVÉ - Neil Gaiman
Gaiman byl letos zastoupen v mé četbě hojně. Bohy jsme četla relativně dlouho, protože každou stránku jsme si vychutnávala, jak příběh samotný, tak styl psaní.
Hodnocení: 5/5
MUŽ JMÉNEM OVE - Frederick Backman
Tento osamělý bručoun mě bavil. Svou autentičností, kdy v něm vidím osoby z mého okolí. Bavil mě tím ,že nás nepřesvědčoval, že je něco jinak. Není stínu bez světla nebo tak nějak se to říká. Záběr mě překvapil a opravdu mě dostal.
Hodnocení: 5/5
PRAVIDLA MOŠTÁRNY - John Irving
Nejprve jsem viděla film, který se mi opravdu líbil. Obávala jsem se knihy, nevěděla jsme do jaké míry kopíroval scénář knihu. A kniha předčila veškerá má očekávání. Bravurně vykreslené spletité charaktery a celý příběh nabyl úplně jiného rozměru. I po shlédnutí filmu mě Moštárna s každou stránkou více a více překvapovala.
Hodnocení: 5/5

Nakonec by se hodila celková statika mého čtení. Mimo jiné jsem začala poměrně dost poslouchat mluvené slovo. To jsem ale nijak si nepoznačovala ani nezahrnovala do statistiky.

Celkově přečtených: 42 + 8 nedočtených z toho:
       - naučné/odborné: 10
       - komiksy:17
       - čeští autoři:5
       - nejčtenější autor: Neil Gaiman 5
Celkový počet stran: teprve spočítám, jsem lajdák a taky je to pro mě novinka(budu muset zjišťovat strany retrospektivně)








Žádné komentáře:

Okomentovat